Naziv umjetnine: Bogorodica s Djetetom svetim Filipom Nerijem i svetim Emidijem
Umjetnik/umjetnička radionica: Valentin Metzinger (Saint-Avold, Lorena, Francuska, 1699. – Ljubljana, 1759.)
Vrijeme nastanka: 1753.
Materijal: ulje na platnu
Dimenzije: 172 x 87 cm
Klasifikacija umjetnine: slikarstvo
Opis: Pala se nalazi na oltaru smještenom lijevo uz trijumfalni luk svetišta, podignutom 1753. godine i posvećenom svetom Filipu Neriju. Uz donji desni rub slike nalazi se potpis i godina: Val. Metzinger/ Pin. 1753(?). Posljednja se brojka, uslijed oštećenja ne može pročitati, no ovo djelo valja još izravnije od pale Svetog Antuna Opata u slavi povezati s gustim nizom jačih i slabijih potresa koji su od 28. studenog 1750. do 16. svibnja 1753. mučili Riječane. Oltar je sagrađen kao zavjet puka kako bi ova nevolja prestala, a na njemu se štuje sveti Filip Neri (Firenca, 1515. – Rim, 1595.) jer je 1753. njegovu relikviju riječkom kaptolu poklonio splitski nadbiskup Pacifik Bizza (Rab, 1696. – Split, 1756.) te sveti Emidije, zaštitnik od potresa. Iznad svetaca koji kleče na oblacima prikazana je Marija u slavi s Djetetom što stoji uz nju i podiže desnu ruku na blagoslov. Ispod se nalazi predmet svetačke zaštite i zagovora – grad Rijeka. Ljupkom, iako znatno oštećenom vedutom, obzidanog grada dominira silueta isusovačke rotonde posvećene svetom Vidu. Iza nje, u daljini vidi se Trsat s kaštelom i franjevačkim samostanskim sklopom. Unutar gradskih zidina, s lijeve strane, prepoznaje se skromno pročelje augustinske crkve sa zvonikom na preslicu, dok desno dominira pročelje Vele crikve s njezinim visokim zvonikom. U prvom su planu pastelnim, gustim bojama dočarane štafažne figurice mornara i nosača koji užurbano odnose i donose robu ili se bore na brodicama s uznemirenim morem. One cijelom prizoru daju živahnu, anegdotalnu intonaciju. Moguće je da je Metzingeru kao predložak za ovu vedutu grada poslužio crtež nastao in situ, a koji je mogao izraditi majstor osobno ili neki njegov pomoćnik, poslan u rijeku da ugovori „posao“ izrade oltarne slike. Riječ je, u svakom slučaju, o vrijednom dokumentu o izgledu grada Rijeke sredinom 18. stoljeća.
Bibliografija: Luigi Maria Torcoletti, Il Dumo vecchio di Fiume, Fiume, 1932., 10, bilj. 7; Radmila Matejčić, „Barok u Istri i Hrvatskom primorju“, u: Horvat-Matejčić-Prijatelj, Barok u Hrvatskoj, Zagreb, 1982., 531-532; Anica Cevc, Valentin Metzinger, Ljubljana, 2000., 407; Višnja Bralić, Barokno slikarstvo u sjevernojadranskoj Hrvatskoj – slikari, radionice i utjecaji (doktorski rad), Zagreb, 2012., 197-198.