Naziv umjetnine: Sveti Antun Opat u slavi
Umjetnik/umjetnička radionica: Valentin Metzinger (Saint-Avold, Lorena, Francuska, 1699. – Ljubljana, 1759.)
Vrijeme nastanka: 1752.
Materijal: ulje na platnu
Dimenzije: 265 x 140 cm
Klasifikacija umjetnine: slikarstvo
Opis: Pala se nalazi na prvom oltaru u lijevom brodu crkve. Dala ga je podići riječka obitelj Buratelli, pa se njezin grb, isklesan u mramoru, nalazi ispod atike oltara. Slika je potpisana pri dnu lijevo : V. Metzinger/ P. 1752. Na platnu svečane i skladne kompozicije prikazan je svetac smatran utemeljiteljem monaštva, a prepoznaje ga se po habitu od grube i mrke tkanine, slovu T (theta, izvorno Theós – Bog) koje se obično prikazuje na njegovom lijevom ramenu, zvoncu kojim tjera zle duhove, štapu, svinji i vatri. Baš ova posljednja koja podsjeća na Antunovu viziju paklenog ognja, ukazuje da svetac štiti od danas gotovo zaboravljene suhe gangrene koja se još naziva i „vatrom svetog Antuna“ te da je zaštitnik kako od požara, tako vatrogasaca. I doista, ispod nebeskog prizora u kojem sveti Antun lebdi na oblacima, okružen anđelima što pridržavaju njegove atribute te širi ruke gotovo poput Tizianove slavne Assunte (1516.-1518.), prostire se pastoznim potezom i pastelnim bojama vješto naslikan pejzaž obasjan suncem. U prvom planu lijevo vidi se svečeva pustinjačka nastamba koju čuva prasac, a desno je prikazana kuća u plamenu iz koje bježe skicozno dočarane ljudske figure. Kako je slika naručena ubrzo nakon jakog potresa koji je Rijeku pogodio 1750. te u vrijeme dok je još uvijek trajalo razdoblje manjih trešnji što su uslijedile nakon toga, vjerojatno je zazivanje zaštitnika od vatre vezano uz učestalu posljedičnu pojavu požara..
Oltarna pala svetog Antuna Opata nastala je pred sam kraj Metzingerove karijere, no svojom se kvalitetom ističe u razdoblju kada njegovo slikarstvo postaje pomalo rutinsko, a udio radionice u realizaciji djela prilično velik. Tijekom karijere koja je trajala više od tri desetljeća, te kroz slikarsku produkciju koja broji više od 300 djela, Valentin Metzinger je postao najutjecajniji slikar 18. stoljeća na području Slovenije i gravitirajućih gradova, poput Rijeke.
Bibliografija: Luigi Maria Torcoletti, Il Dumo vecchio di Fiume, Fiume, 1932., 14; Radmila Matejčić, „Barok u Istri i Hrvatskom primorju“, u: Horvat-Matejčić-Prijatelj, Barok u Hrvatskoj, Zagreb, 1982., 531-532; Anica Cevc, Valentin Metzinger, Ljubljana, 2000., 268; David Krašovec, Valentin Metzinger : 1699-1759. Lorenec na Kranjskem, Ljubljana, 2000.