Naziv umjetnine: Oltar svetog Vinka Ferrerskog
Umjetnik/umjetnička radionica: Pietro Fadiga (Venecija, 18. st.)
Vrijeme nastanka: 1755. – 1757.
Materijal: bijeli, sivi, crni, žuti, zeleni, crveni veronski i crveni francuski mramor
Dimenzije: 553 x 283 cm
Klasifikacija umjetnine: arhitektura/ skulptura
Opis: Oltar je postavljen s desne strane trijumfalnog luka. Uzdignut je na dvije stube, a supedanej mu je ukrašen geometrijskom mrežom od raznobojnih mramornih pločica. Na trapezoidnom je stipesu reljefna kartuša od lisnatih vitica, a uz bočne rubove su po dva kerubina iz čijih usta izlazi niz cvjetova. Retabl tvore dva kompozitna stupa flankirajući nišu s dva kerubina u tjemenu luka. Prekinuto gređe, u osi stupova, nosi stilizirane volute na kojima sjede dva malena putta. Oltar je zaključen mramornim umetcima u obliku ovala i četverolista ukrašenih cvijećem i girlandama koje na vrhu kruni reljefna školjka.
Prvi drveni oltar na čast svetog Vinka Ferrerskog postavljen je 1750. na molbu kirurga Nikole Alojzija Patune rodom iz Rovinja, a oženjenog u Rijeci. Imao je pet sinova i dvije kćeri, a od djece je preživio jedino boležljivi Bartul Josip Dizma. Riječki liječnik Andrija Inamo savjetovao je Nikoli da se utekne zagovoru svetog Vinka, a kako je potom dijete ozdravilo, otac je odlučio počastiti zagovornika izlažući na oltaru njegovu sliku svakog 5. travnja na svečev blagdan. Poticaj štovanju svetog Vinka dali su riječki trgovci Andrija Danio i Kristofor Branković. Oni su, vraćajući se iz Ankone, čudesno izbjegli potonuće broda usred oluje. Donacijama vjernika, drveni je oltar iz 1750. zamijenjen mramornim 1755. – 1757., a 1758. u Veneciji je nabavljen drveni svečev kip. Oltar je 5. listopada 1765. posvetio pulski biskup Giovanni Andrea Balbi.
Arhivski izvori otkrivaju da je oltar u Veneciji napravio majstor Pietro Fadiga, te da su njegovi dijelovi stigli u Bakar već 1755., da bi potom bili preneseni u Rijeku. No, radovi na postavljanju oltara su se razvukli, a Fadiga je zadnje isplate primio tek 1768., čime je ukupni trošak iznosio 2525,9 lira, odnosno oko 421 zlatnik. Izvorni, sada izgubljeni drveni kip svetog Vinka zabilježen je na fotografiji još 1967. godine. Kasnije je na njegovo mjesto postavljen drveni kip svetog Josipa.
Bibliografija: Luigi Maria Torcoletti, Il Dumo vecchio di Fiume, Fiume, 1932., 10; Radmila Matejčić, Sakralni spomenici barokne dobi u Rijeci, (magistarski rad), Zagreb, 1970., 52-53; Danko Šourek, Mramorna skulptura i altaristika XVII. I XVIII: stoljeća na području Rijeke i Hrvatskog primorja, II, (doktorski rad), Zagreb, 2012., 393-398; Danko Šourek, Altarističke radionice na granici: barokni mramorni oltari u Rijeci i Hrvatskom primorju, Zagreb, 2015., 233-238.