Giovanni Fumi, Slika sv. Petra

 

Naziv umjetnine: Sveti Petar

Umjetnik/umjetnička radionica: Giovanni Fumi (Venecija, 1849. – Rijeka, 1900.)

Vrijeme nastanka: deveto ili deseto desetljeće 19. stoljeća (1883.?)

Materijal: ulje na platnu

Dimenzije: 198 x 125 cm

Klasifikacija umjetnine: slikarstvo

Opis: Slika je postavljena iznad bočnih vrata u kapeli Presvetog Sakramenta. Na platnu je prikazan sveti Petar do ispod pojasa. Ovaj sijedi, bradati starac isposničkog izgleda u desnoj ruci drži ključeve koji podsjećaju na Kristovo obećanje da će mu dati „ključeve kraljevstva nebeskoga“ (Mt 16, 15-19), a u ljevici knjigu evanđelja. Jasni, incizivni crtež u kombinaciji s naglašenim chiaro-scurom i svijetlom, no relativno intenzivnom paletom, kao i specifična asketska tipologija sveca ukazuju da je autor ovog djela Giovanni Fumi, Venecijanac koji dolazi u Rijeku 1883. te se ovdje bavi slikarstvom, izradom mozaika i restauracijom. Tijekom svoje relativno kratke i tragično okončane karijere izradio je brojne slike sakralne i profane tematike, zidne oslike u privatnim i javnim interijerima, a 1883. u cijelosti je restaurirao riječku municipalnu dvoranu. Uz ostalo, oslikao je središnju dvoranu na prvom katu nekadašnje tvornice šećera, odnosno tvornice duhana, alegorijskim ženskim likovima, puttima i procvjetalim granama ruže penjačice. U crkvi sv. Jeronima nalazi se njegova oltarna pala posvećena svetom Blažu iz 1892. godine. U liku sveca portretirao je stolara Angela Depratta, dok je kao model za ministranta poslužio dječak Carlo Ostrogovich (Krk, 1884. – Milano, 1962.) koji će kasnije postati ugledni riječki slikar.

Zabilježeno je da je Giovanni Fumi 1883. za župnu crkvu Uznesenja Marijina izradio sliku svetog Antuna Padovanskog, no ona nije sačuvana. Moguće je da je bila zamišljena kao neka vrsta pandana slici svetog Petra ili je, eventualno, bila riječ izgubljenom, nešto brojnijem svetačkom ciklusu. U tom bi slučaju prikaz prvaka među apostolima, također, valjalo datirati u prve godine slikareva boravka u Rijeci. Uz to, čini se da je Angelo Depratto, sijedi starac oštrih i isposničkih crta lica čija se je fotografija sačuvala, bio za Fumija vrlo inspirativan model, jer se njegova fizionomija može naslutiti i u onoj svetog Petra iz Vele crikve.

Bibliografija: neobjavljeno djelo